• 2410614177
  • [email protected]
  • ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ
  • ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
  • ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
sypol-logosypol-logosypol-logosypol-logo
  • Αρχική
  • Ανακοινώσεις
  • Νέα
    • Αθλητισμός
    • Απόψεις
    • Αφιέρωμα
    • Εκδηλώσεις
    • Εκπαίδευση
    • Θέσεις Εργασίας
    • Κοινωνία
    • Οικονομία
    • Πολιτική
    • Σημαντικά
    • Συνεντεύξεις
    • Υγεία
  • Σύλλογος
    • Άγιοι Προστάτες
    • Νομοθεσία
    • Σύνθεση ΔΣ
    • Σύνδεσμοι
  • Υπηρεσίες
    • Πιστοποιητικό Πολυτεκνικής Ιδιότητας
    • Πολυτεκνική Ταυτότητα/Βιβλιάριο
  • Επικοινωνία
✕
Προσθέστε επικεφαλίδα
Εορτασμός της ημέρας της Πολύτεκνης Οικογένειας στον Ιερό Ναό Αναλήψεως
26 Οκτωβρίου 2025
ΒΑΛΑΤΣΟΥ 0
Αθέατες πλευρές και συνέπειες της πληθωρικής βαθμολογίας των μαθητών μας
28 Οκτωβρίου 2025
Δείτε τα όλα

«Ποιος κρατά τη σημαία;» – Παρέμβαση για τα κριτήρια επιλογής σημαιοφόρων στις μαθητικές παρελάσεις

27 Οκτωβρίου 2025
Κατηγορίες
  • Εκπαίδευση
Ετικέτες
4a327d34 6f54 45ef aff6 f29f911269b8 1

Ένα κάλεσμα για αναστοχασμό σχετικά με τις μαθητικές παρελάσεις και τον τρόπο που τιμάμε το «ΟΧΙ» μέσα από τη σχολική πράξη

Με αφορμή τις μαθητικές παρελάσεις που θα πραγματοποιηθούν αύριο σε όλη τη χώρα για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου, ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ, Δρ. Γιώργος Χριστόπουλος, παρεμβαίνει με άρθρο του και θέτει στο επίκεντρο τη διαδικασία επιλογής των σημαιοφόρων, τονίζοντας ότι το ζήτημα αυτό «πλήττει συχνά την εκπαιδευτική ισότητα και την αίσθηση δικαιοσύνης στα σχολεία».

Ο κ. Χριστόπουλος υπογραμμίζει πως οι σχολικές εθνικές εορτές λειτουργούν ως «μηχανισμοί κοινωνικοποίησης και οικοδόμησης εθνικής ταυτότητας», ωστόσο επισημαίνει ότι η παρέλαση — ένα θεσμό που, όπως σημειώνει, συναντάται σε ελάχιστες χώρες — έχει συνδεθεί στην Ελλάδα με «στρατιωτικοποιημένες πρακτικές» και συχνά με «λανθασμένα πρότυπα».

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της ΟΙΕΛΕ, το πραγματικό πρόβλημα δεν είναι η ύπαρξη της παρέλασης, αλλά ο τρόπος επιλογής των μαθητών που κρατούν τη σημαία. Όπως τονίζει, «η διασύνδεση της μαθητικής “αριστείας” με την ελληνική σημαία έχει αποδειχθεί προβληματική», καθώς έχουν καταγραφεί περιστατικά όπου γονείς με κοινωνική ή οικονομική ισχύ επηρεάζουν τις αποφάσεις, ενώ σε άλλες περιπτώσεις άριστοι μαθητές αποκλείονται λόγω εθνικότητας, θρησκείας ή μαθησιακών δυσκολιών.

Ο ίδιος θέτει σειρά ρητορικών ερωτημάτων, καλώντας σε επανεξέταση των κριτηρίων:

«Ένας μαθητής που δεν είναι τόσο καλός ακαδημαϊκά, αλλά έχει ταλέντο στις τέχνες ή στον αθλητισμό, δεν δικαιούται να κρατήσει τη σημαία;
Παιδιά μη προνομιούχων οικογενειών αγαπούν λιγότερο την πατρίδα τους;
Μήπως, τελικά, με αυτόν τον τρόπο σφραγίζουμε τα παιδιά από τρυφερή ηλικία με την αίσθηση της αδικίας;»

Ο Δρ. Χριστόπουλος καταλήγει πως η ισότητα ευκαιριών και η αντικειμενικότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι θεμελιώδεις αρχές για τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και της πραγματικής πατριωτικής συνείδησης.

Σημειώνεται ότι αποσπάσματα του κειμένου προέρχονται από τη διδακτορική διατριβή του Προέδρου της ΟΙΕΛΕ με τίτλο «Ιστορική Παιδεία και Εθνική Διαπαιδαγώγηση. Αντιλήψεις και πρακτικές των εκπαιδευτικών για το μάθημα της Ιστορίας» (ΕΚΠΑ, 2017).

Η ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ

Παρέμβαση του Προέδρου της ΟΙΕΛΕ: «Περί επιλογής μαθητών στην παρέλαση και …άλλων δαιμονίων»

Αύριο διεξάγονται σε όλη τη χώρα μαθητικές παρελάσεις για να τιμηθεί η επέτειος της 28ης Οκτωβρίου. Δεν θα εξεταστεί στο παρόν κείμενο η ιστορική ανορθογραφία να εορτάζεται στη χώρα μας η …έναρξη και όχι η λήξη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου (όπως σε όλες τις χώρες της Δύσης που πολέμησαν κατά του ναζισμού και του φασισμού) και το αν και κατά πόσο αποτυπώνεται η ιστορική αλήθεια στην επέτειο του ΟΧΙ.  Θα σταθούμε, όμως, κυρίως λόγω διαφόρων περιστατικών που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, στη μέθοδο επιλογής των «πρωταγωνιστών» σ’ αυτήν, των σημαιοφόρων, και στο πώς αυτή επενεργεί στην εκπαιδευτική κοινότητα.

Οι σχολικές εθνικές εορτές εξυπηρετούν ένα διπλό στόχο. Λειτουργούν ως κοινωνικοποιητικοί μηχανισμοί, ενθαρρύνοντας την κοινωνική και πολιτική συμμετοχή. Παράλληλα, μαζί με τη σχολική ιστορία, συντελούν στην κατασκευή της εθνικής ταυτότητας. Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης οι εθνικές εορτές παρουσιάζουν αξιοσημείωτη αντοχή και προσαρμοστικότητα στο χρόνο, κατορθώνοντας να αναπροσαρμόζουν το νόημά τους σε σχέση «με το νέο, κάθε φορά, πολιτικό και κοινωνικό συγκείμενο».

Οι εορτές εντάσσονται συστηματικά στην ελληνική σχολική ζωή στις αρχές του 20ου αιώνα. Οι τελετουργικές διαδικασίες συνδέονται με την εμπέδωση αξιών και τη διδασκαλία ορθών προτύπων συμπεριφοράς. Οι μαθητές μέσα σ’ αυτές βιώνουν ένα χρονικό μετασχηματισμό όπου το παρελθόν, με τη βοήθεια της μνήμης, μετατρέπεται σε παρόν.

Οι εθνικές επέτειοι στα ελληνικά σχολεία, η 25η Μαρτίου και η 28η Οκτωβρίου, ανασυστήνουν το παρελθόν πραγματοποιώντας την εθνική και ιδεολογική εγχάραξη στο πλαίσιο της σχολικής πράξης. Η παρέλαση αποτελεί σημαντικό τμήμα του εορτασμού των ελληνικών εθνικών επετείων, παρά το γεγονός ότι τέτοιου τύπου εκδηλώσεις λαμβάνουν χώρα σε ελάχιστες χώρες του κόσμου, μεταξύ των οποίων η Τουρκία, η Ινδία, το Καζακστάν και η Βόρεια Κορέα. Είναι κατάλοιπο της μεταξικής δικτατορίας και έχει πολλούς υπέρμαχους στη χώρα, αν και υπάρχουν ισχυρές ενστάσεις για τη στρατιωτικοποίηση των μαθητών ή για την άθλια σεξιστική παρουσίασή τους από τμήμα των ΜΜΕ.

Ωστόσο, στο επίκεντρο του δημόσιου διαλόγου για τις παρελάσεις δεν βρίσκεται τόσο η χρησιμότητα του θεσμού, όσο ο τρόπος επιλογής των μαθητών στη θέση του σημαιοφόρου και των παραστατών. Η προβληματική διασύνδεση της μαθητικής «αριστείας» με την ελληνική σημαία έχει προκαλέσει πάμπολλα προβλήματα. Συχνά γονείς με οικονομική και κοινωνική ισχύ (τόσο σε δημόσια όσο και σε ιδιωτικά σχολεία) κατορθώνουν να επιβάλλουν τα τέκνα τους στη θέση του σημαιοφόρου. Σε άλλες περιπτώσεις, έχουν σημειωθεί περιστατικά αποκλεισμού ακόμη και αρίστων (βάσει επίδοσης) μαθητών, λόγω της εθνικότητας και της θρησκείας τους ή κάποιας ιδιαιτερότητας (πχ μαθησιακής δυσκολίας, αναπηρίας ή ασθένειας).

Είναι γεγονός, λοιπόν, ότι η επιλογή του σημαιοφόρου με τα υπάρχοντα κριτήρια έχει αποδειχθεί προβληματική. Ωστόσο, το ζήτημα, κατά την ταπεινή μου άποψη, είναι άλλο. Είναι ορθός αυτός ο τρόπος επιλογής; Πρέπει να διασυνδέεται η αγάπη για την πατρίδα με τον σχολικό βαθμό;

  • Άραγε, ένας μαθητής που δεν είναι τόσο καλός ακαδημαϊκά, αλλά έχει ταλέντο στις τέχνες, στον αθλητισμό, σε τεχνικές δεξιότητες, δεν δικαιούται να κρατήσει τη σημαία σε μια εκδήλωση;
  • Άραγε, παιδιά μη προνομιούχων οικογενειών (που συνήθως έχουν χαμηλότερες επιδόσεις) αγαπούν την πατρίδα τους λιγότερο από τα άλλα παιδιά;
  • Άραγε, δεν είναι κυρίως αυτά τα παιδιά, τα πιο φτωχά, τα «μη άριστα», που θα κληθούν να αγωνιστούν για την πατρίδα τους, αν χρειαστεί;

Μήπως, τελικά, με αυτή την άδικη και συχνά αδιαφανή επιλογή σφραγίζουμε τα παιδιά από τρυφερή ηλικία με την αίσθηση της αδικίας, νομιμοποιώντας από την αρχή της ζωής τους εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανισότητες που πλήττουν την εθνική συνοχή;

Δρ Γιώργος Χριστόπουλος

Πρόεδρος ΔΣ ΟΙΕΛΕ

(αποσπάσματα του κειμένου έχουν παρθεί από την διδακτορική διατριβή του υπογράφοντος με τίτλο «Ιστορική Παιδεία και Εθνική Διαπαιδαγώγηση. Αντιλήψεις και πρακτικές των εκπαιδευτικών για το μάθημα της Ιστορίας» (ΕΚΠΑ, 2017)

Κοινοποίηση

Σχετικά άρθρα

ΒΑΛΑΤΣΟΥ 0
28 Οκτωβρίου 2025

Αθέατες πλευρές και συνέπειες της πληθωρικής βαθμολογίας των μαθητών μας


Διαβάστε περισσότερα
pexels pixabay 267491
19 Οκτωβρίου 2025

«Πέμπτη 6 Νοέμβρη κλειστά σχολεία»: Το μαθητικό κάλεσμα, τα αιτήματα και τι σημαίνει για την εκπαιδευτική ατζέντα


Διαβάστε περισσότερα
images 3
13 Οκτωβρίου 2025

Ενημερωτική ομιλία για τις Στρατιωτικές Σχολές και τη Σταδιοδρομία στο Στρατό Ξηράς


Διαβάστε περισσότερα

Πρόσφατα

  • a46999fa a83b 49bc bc66 33b2e9b18e36
    Οι Λαρισαίοι τίμησαν την επέτειο του “ΟΧΙ”
    28 Οκτωβρίου 2025
  • ΒΑΛΑΤΣΟΥ 0
    Αθέατες πλευρές και συνέπειες της πληθωρικής βαθμολογίας των μαθητών μας
    28 Οκτωβρίου 2025
  • 4a327d34 6f54 45ef aff6 f29f911269b8 1
    «Ποιος κρατά τη σημαία;» – Παρέμβαση για τα κριτήρια επιλογής σημαιοφόρων στις μαθητικές παρελάσεις
    27 Οκτωβρίου 2025
  • Προσθέστε επικεφαλίδα
    ΚΥΡΙΑΚΗ 2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2025
    Εορτασμός της ημέρας της Πολύτεκνης Οικογένειας στον Ιερό Ναό Αναλήψεως
    26 Οκτωβρίου 2025
  • 251024 skl agonas 25 poster
    O Σύλλογος Καρκινοπαθών Λάρισας διοργανώνει τον 2ο αγώνα δρόμου με σύνθημα «Αγώνας για τη Ζωή»
    24 Οκτωβρίου 2025

Κατηγορίες

  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
  • Αφιέρωμα
  • Εκδηλώσεις
  • Εκπαίδευση
  • Θέσεις Εργασίας
  • Κοινωνία
  • Οικονομία
  • Πολιτική
  • Σημαντικά
  • Συνεντεύξεις
  • Υγεία

Ετικέτες

  • Covid-19
  • Google
  • Α21
  • ανεμβολίαστους υγειονομικούς
  • ανεργία
  • ΑΣΕΠ
  • ΑΣΠΕ
  • αυτισμός
  • βενζίνη
  • ΔΕΗ

Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων Θεσσαλίας



Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων

Εορτολόγιο


Ιστορικό


Ηπείρου 83 Λάρισα, 41222

2410614177

[email protected]

 
Μαρία Τσανάδη - Δημοσιογραφική<br>Επιμέλεια

Δημοσιογραφική Επιμέλεια

Μαρία Τσανάδη


[email protected]

 

Χρήσιμοι Σύνδεσμοι


Όροι Χρήσης

Πολιτική Απορρήτου

Πολιτική Cookies

 

Λίστα Επικοινωνίας


Εγγραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο








Loading

© Copyright 2025 | Σύλλογος Πολυτέκνων Λαρίσης & Περιχώρων
    • 2410614177
    • [email protected]
    • ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ
    • ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
    • ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
    Εγγραφείτε στο ενημερωτικό μας δελτίο

    Loading
    Αλλαγή Μεγέθους Γραμματοσειράς
    Αντίθεση
    Accessibility by WAH
    • About us
    • Cart
    • Checkout
    • Home
    • My account
    • Shop
    • Άγιοι Προστάτες
    • Ανακοινώσεις
    • Αρχική
    • Δείγμα σελίδας
    • Δοκιμαστική Αρχική Σελίδα
    • Επικοινωνία
    • Νέα
    • Νομοθεσία
    • Όροι Χρήσης
    • Πιστοποιητικό Πολυτεκνικής Ιδιότητας
    • Πολιτική Cookies
    • Πολιτική Απορρήτου
    • Πολυτεκνική Ταυτότητα/Βιβλιάριο
    • Πρόγραμμα ιατρικής φροντίδας/ αντιμετώπισης φλεβικών παθήσεων πολυτέκνων γονέων
    • Προσφορές
    • Σύλλογος
    • Σύνδεσμοι
    • Σύνθεση ΔΣ
    • Συχνές Ερωτήσεις
    • Υπηρεσίες