
Πότε βγαίνουν τα αποτελέσματα για τα voucher στην ΕΕΤΑΑ
9 Ιουλίου 2023
Παρατεταμένος καύσωνας έξι ημερών – Στη διάθεση των πολιτών οι κλιματιζόμενες αίθουσες της Περιφέρειας Θεσσαλίας
10 Ιουλίου 2023ΦΩΤΕΙΝΗ ΚΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΥ:
Τα παιδιά μας αξίζουν σωστή καθοδήγηση για να ανοίξουν τα φτερά τους – Χρειάζεται πάθος για να πετύχουν στη ζωή τους
Της Μαρίας Τσανάδη
Τη δυνατότητα να εξετάσουν τις επιλογές τους σχετικά με το μέλλον τους, έχουν τα παιδιά μας, κλείνοντας ένα ραντεβού στα γραφεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Όσο πλησιάζει η στιγμή που πρέπει να ανοίξουν τα φτερά τους και να κατακτήσουν τους δικούς τους ουρανούς, η αγωνία μεγαλώνει διότι πολύ απλά η ζωή δεν είναι ένα πρόγραμμα στον υπολογιστή… Είναι όνειρα, φιλοδοξίες και πάθος…
Τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων έφεραν χαμόγελα, προβληματισμούς, απογοητεύσεις. Όλα αυτά είναι μέσα στη ζωή. Η ουσία είναι τα παιδιά μας, που αποτελούν το μέλλον αυτού του τόπου, να πατήσουν γερά στα δικά τους πόδια και να πάρουν αποφάσεις για τη ζωή τους. Σε αυτό το σταυροδρόμι, η οικογένεια στηρίζει αλλά δεν λαμβάνει τις τελικές αποφάσεις.
Η κυρία Φωτεινή Κουτσοπούλου, από τον Φεβρουάριο του 2022, είναι υπεύθυνη επαγγελματικού προσανατολισμού της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας. Η δουλειά που γίνεται από τις ιδιωτικές εταιρείες είναι αξιόλογη, ωστόσο θα πρέπει όλοι να γνωρίζουν ότι μπορεί χωρίς κόστος μια οικογένεια να διερευνήσει τις επιλογές που υπάρχουν. Η απαγκίστρωση από το ΚΕΔΑΣΥ βοήθησε σημαντικά στο να γίνουν γρήγορα γνωστές οι υπηρεσίες που προσφέρονται, διότι, όπως αποδείχτηκε, λίγοι ήξεραν ότι υπήρχε αυτή η δυνατότητα.
Σε μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συνέντευξη, η κ. Κουτσοπούλου δίνει απαντήσεις σε ερωτήματα που μας απασχολούν. Όπως φαίνεται, υπάρχει έντονος προβληματισμός στους νέους μας, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις, ακόμη και τη στιγμή που πρέπει να συμπληρώσουν μηχανογραφικό, δεν έχουν αποφασίσει τι θα κάνουν και ούτε καν γνωρίζουν τις προοπτικές της κάθε σχολής.
-Οι βαθμολογίες των πανελλαδικών έχουν βγει και πολλά παιδιά καλούνται να πάρουν αποφάσεις για το μέλλον τους. Είναι σημαντικό να γνωρίζουν ότι υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να ακούσουν τους προβληματισμούς τους. Τι ακριβώς προσφέρει το γραφείο επαγγελματικού προσανατολισμού;
Τα παιδιά και οι γονείς, πρέπει να ξέρουν ότι υπάρχει ένα γραφείο, όπου μπορεί να έρθει ένα παιδί από Γ΄ Γυμνασίου έως Γ΄ Λυκείου. Προσωπικά θεωρώ ότι η καλύτερη ηλικία για να κλείσει ένα ραντεβού, είναι τελειώνοντας την Α΄ Λυκείου. Βέβαια και στο τέλος του γυμνασίου, είναι σημαντικό να γνωρίζει το παιδί τις επιλογές που υπάρχουν, όπως για παράδειγμα τα ΕΠΑΛ.
-Υπάρχει κίνηση αυτό το διάστημα;
Πολλοί νέοι έχουν περάσει την πόρτα μας το τελευταίο διάστημα, γεγονός που δείχνει ότι υπάρχει αγωνία και άγχος. Προβληματίζονται για το μέλλον τους και ψάχνουν απαντήσεις. Αυτές τις μέρες έχουμε και τη συμπλήρωση των μηχανογραφικών, όπου διαπιστώνουμε ότι ακόμη και την τελευταία στιγμή μεγάλη μερίδα παιδιών δεν έχει αποφασίσει το δρόμο που θα ακολουθήσει. Περισσότερα από 500 παιδιά ήρθαν πέρυσι και φέτος για το μηχανογραφικό και φυσικά ο αριθμός θα αυξηθεί σημαντικά τις επόμενες ημέρες. Παράλληλα, από τον Μάρτιο, 500 άνθρωποι έχουν περάσει την πόρτα μας για να κάνουν το τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού. Είναι σημαντικό να ξέρουν όλοι ότι υπάρχει η δυνατότητα να κάνουν αυτό το τεστ δωρεάν.
-Κάνατε εσείς κάποιες κινήσεις προκειμένου να γνωρίσει ο κόσμος τις υπηρεσίες που προσφέρετε;
Φέτος πήγαμε μαζί με την προϊσταμένη Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης της Περιφερειακής Διεύθυνσης ΔΥΠΑ Θεσσαλίας κ. Κέλλυ Γεροστέργιου, σε 23 σχολεία και ενημερώσαμε για τις προοπτικές που υπάρχουν για εκείνα τα παιδιά που ενδεχομένως δεν θέλουν να συνεχίσουν στο Γενικό Λύκειο. Τα παιδιά που τελείωναν το γυμνάσιο, ακόμη δεν δείχνουν ιδιαίτερη ανησυχία για το μέλλον τους, γιατί οι πανελλαδικές είναι κάτι πολύ μακρινό. Ωστόσο, παιδιά που ήθελαν να εξετάσουν τις επιλογές που έχουν μετά το γυμνάσιο, έθεταν πολύ σημαντικά ερωτήματα. Προσωπικά εγώ τονίζω στα παιδιά πως καλό είναι να πάρουν πρώτα ένα απολυτήριο Λυκείου, είτε από γενικό είτε από ΕΠΑΛ. Το σημαντικό είναι ότι βλέπουμε έντονη κινητικότητα από την πλευρά των σχολείων που ζητούν ενημέρωση από εμάς. Δεν ήταν εφικτό να ικανοποιήσουμε όλα τα αιτήματα, όμως η πόρτα μας είναι ανοιχτή για να μας επισκεφθεί όποιος επιθυμεί.
-Σχετικά με το μηχανογραφικό, τι ακριβώς γίνεται;
Μπορούν τα παιδιά μέσω του συστήματος που έχουμε να δουν όλες τις σχολές, τα επαγγελματικά δικαιώματα, τις προοπτικές και γενικά όλες τις λεπτομέρειες που χρειάζεται προκειμένου να αποκτήσουν μία σαφή εικόνα και να κάνουν την καλύτερη δυνατή επιλογή. Έρχονται λοιπόν για να συμβουλευτούν πώς θα βάλουν τις προτιμήσεις.
-Δηλαδή ακόμη και τώρα, την τελευταία στιγμή, δεν έχουν αποφασίσει όλοι; Και πού βλέπετε να υπάρχει προτίμηση;
Μεγάλο ποσοστό των παιδιών δεν έχει ξεκαθαρίσει τι ακριβώς θέλει. Ζητούν την καθοδήγησή μας. Εκτός από εκείνους που είναι απόλυτα συνειδητοποιημένοι από την πρώτη στιγμή και έχουν επιλέξει τις στάνταρ σχολές, όπως ιατρική, νομική ή στρατιωτικές, οι υπόλοιποι ψάχνουν τις προοπτικές της κάθε σχολής. Κανείς βέβαια δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα τι μας περιμένει, όμως σίγουρα οικονομικά και πληροφορική αποτελούν επιλογές που προσφέρουν μια ασφάλεια. Οι στρατιωτικές σχολές δείχνουν να υποχωρούν σημαντικά στις προτιμήσεις των παιδιών. Φέτος θεωρώ ότι μπορεί να δούμε το παράδοξο, να είναι η Ψυχολογία πιο πάνω από τη Νομική. Είναι μία σχολή που ανοίγει αρκετούς δρόμους ειδικά στην εποχή μας, αφού ψυχολόγοι μπαίνουν στα σχολεία, στις δομές ή ανοίγουν γραφείο αν υπάρχει η δυνατότητα και βλέπουμε να έχουν αρκετή δουλειά.
-Το τεστ που γίνεται εδώ, βοηθάει σημαντικά το παιδί να δει κάποια πράγματα για τον εαυτό του;
Είναι πολύ σημαντικό να μπορέσει το παιδί να κατανοήσει καταρχήν τις δικές του επιθυμίες και να βρει τις δεξιότητές του. Εδώ γίνεται το τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού που είναι βασισμένο στη θεωρία του Holland. Παράλληλα εγώ κάνω ακόμη ένα, που είναι πολύ σημαντικό, αυτό των αποφάσεων. Δηλαδή πώς λαμβάνει το παιδί τις αποφάσεις και από εκεί βγαίνουν σημαντικά συμπεράσματα, όπως για παράδειγμα ο ρόλος που παίζουν οι γονείς.
-Πώς τελικά λαμβάνουν τα παιδιά τις αποφάσεις;
Επηρεάζονται πολύ από την οικογένεια. Αρχικά δεν το λένε, όμως στην πορεία φαίνεται και αποδεικνύεται ότι κάποια παιδιά φοβούνται να μιλήσουν και να παραδεχθούν ότι υπάρχει καθοδήγηση σε βαθμό που δεν θα έπρεπε. Θα πρέπει να αφήσουμε τα παιδιά να ακολουθήσουν το όνειρό τους. Τρία πράγματα χρειάζονται όπως λέει και ο Ελύτης: Ταλέντο, τύχη και τόλμη. Εγώ προσθέτω και το πάθος. Αν κάποιος αγαπάει αυτό που κάνει θα το κάνει τέλεια. Υπάρχουν παιδιά που άλλα θέλουν και ονειρεύονται, όμως από το σπίτι δίνονται άλλες κατευθύνσεις. Τα παιδιά αυτά εγκλωβίζονται.
-Πόσο ξεκάθαρα όμως είναι τα πράγματα για τα παιδιά; Δηλαδή, ξέρουν τι πραγματικά θέλουν;
Δυστυχώς ειδικά αυτά τα παιδιά που πέρασαν τον εγκλεισμό με τον κορονοϊό, δεν έχουν ιδέα τι θέλουν. Επίσης δεν γνωρίζουν και τις σχολές, ακόμη και τώρα που πρέπει να επιλέξουν. Κάνουν την επιλογή του πεδίου, ανάλογα με τα μαθήματα και το τι θεωρούν ευκολότερο και όταν έρθει η στιγμή να αποφασίσουν τι θα σπουδάσουν, βρίσκονται σε αδιέξοδο.
-Υπάρχουν και τα παιδιά που έδωσαν τον αγώνα τους όμως δεν κατάφεραν να πετύχουν τις βαθμολογίες για να περάσουν σε κάποιο πανεπιστήμιο. Σε καμία περίπτωση δεν μιλάμε για αποτυχία, αλλά για ένα μικρό εμπόδιο που θα ωριμάσει αυτά τα παιδιά και θα πρέπει με ηρεμία να εξετάσουν τις επιλογές τους από εδώ και πέρα. Σε αυτά τα παιδιά η δική σας παρέμβαση πόσο σημαντική είναι;
Εδώ έχουμε ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο θέμα. Για τα παιδιά που δεν ανοίγει το μηχανογραφικό, αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι σαν πρώτη αντίδραση έχουμε την απογοήτευση. Αισθάνονται ότι ένας μεγάλος αγώνας πήγε χαμένος. Η λέξη αποτυχία είναι η πρώτη που έρχεται στο μυαλό τους. Σίγουρα το πρώτο σοκ είναι μεγάλο. Ωστόσο εννοείται ότι τίποτα δεν έχει χαθεί. Ίσως ένα αρνητικό αποτέλεσμα, δείχνει ότι εξαρχής έγιναν λάθος επιλογές. Ότι το παιδί εκεί δεν μπορούσε. Και δεν μπορούσε γιατί δεν ήταν αυτό που του ταίριαζε. Εμείς είμαστε εδώ για να δώσουμε και σε αυτά τα παιδιά κατευθύνσεις και να αναλύσουμε τις επιλογές που έχουν. Και δεν είναι λίγες.
-Η επιλογή γίνεται βάσει της επαγγελματικής αποκατάστασης ή πολλά παιδιά κοιτούν απλά να περάσουν σε κάποια σχολή;
Σίγουρα η αποκατάσταση μετράει, όμως πολλά παιδιά δεν έχουν ακόμη ξεκαθαρίσει απόλυτα το δρόμο που θα ακολουθήσουν. Στον δημόσιο τομέα τα πράγματα είναι δύσκολα. Τα παιδαγωγικά όμως που πολλοί τα έχουν στις τελευταίες επιλογές, θα πρέπει να καταλάβουν ότι αποτελούν μια εξαιρετική επιλογή από όλες τις απόψεις. Υπάρχει γρήγορη αποκατάσταση, ενώ αν μιλήσουμε και για ειδική αγωγή, εκεί βλέπουμε ελάχιστη αναμονή για να ξεκινήσει κάποιος να εργάζεται. Επίσης στα μαθηματικά βλέπουμε καλή αποκατάσταση διότι με τα ΕΠΑΛ υπάρχει μεγάλη ζήτηση, ενώ και η παράλληλη στήριξη προσφέρει θέσεις εργασίας. Οι φιλόλογοι έχουν πρόβλημα αφού εκεί πολύ δύσκολα θα μιλήσουμε για αποκατάσταση, διότι βλέπουμε χιλιάδες ονόματα ήδη στην αναμονή.
-Πώς βλέπετε την κατάσταση στα ΕΠΑΛ; Πολλά παιδιά θεωρούν ότι είναι η εύκολη λύση για να περνάνε την τάξη. Τι ισχύει;
Από ότι βλέπουμε τα τελευταία χρόνια, είναι αξιόλογα σχολεία. Σίγουρα οι περισσότεροι τα επιλέγουν ως την εύκολη λύση, όμως δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα. Πιστεύω ότι ιδανικά θα έπρεπε τα παιδία να πήγαιναν Α΄ Λυκείου στο σχολείο τους και στη Β΄ τάξη, έχοντας πάρει αποφάσεις για το μέλλον τους, αν ήθελαν να πήγαιναν σε ΕΠΑΛ, επιλέγοντας απευθείας και την ειδικότητα που τους ενδιαφέρει. Νωρίτερα απλά κοιτάνε να αποφύγουν το διάβασμα, είναι ακόμη ανώριμα και γι΄ αυτό δημιουργούνται και ορισμένα προβλήματα, κυρίως λόγω συμπεριφοράς. Αυτά που έχουν κατασταλάξει και ακολουθούν την ειδικότητα που τους ενδιαφέρει, έχουν πολλές προοπτικές ενώ το επίπεδο μόρφωσης που παρέχεται είναι υψηλό.
-Με ποιον τρόπο μπορεί κάποιος να απευθυνθεί σε εσάς για κατευθύνσεις;
Τα παιδιά μας χρειάζονται στήριξη και βοήθεια. Ιδανικά θα έπρεπε να υπάρχει ακόμη ένα άτομο προκειμένου να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα και να εξυπηρετούμε όσο γίνεται περισσότερες οικογένειες. Εννοείται ότι εμείς προσπαθούμε για το καλύτερο και είμαστε εδώ για όποιον μας χρειαστεί. Μέχρι τις 27 Ιουλίου θα εξυπηρετούμε και παιδιά που θέλουν να κάνουν το τεστ. Το τηλέφωνο στο οποίο μπορεί κάποιος να επικοινωνήσει μαζί μας είναι: 2414400012. Είναι πολύ σημαντικό οι νέοι μας να ανοίξουν τα φτερά τους και να πετάξουν ψηλά. Αυτά τα παιδιά μας κάνουν περήφανους και αισθάνομαι υπέροχα που μου δίνεται η ευκαιρία να βοηθάω τους ανθρώπους στους οποίους θα παραδώσουμε τη σκυτάλη και την τύχη αυτής της χώρας. Θα κάνουμε τα πάντα για να κρατήσουμε αυτή τη λάμψη στα μάτια τους.