Το Σάββατο 29 και την Κυριακή 30 Απριλίου οι Διεθνείς Ορεινοί Ποδηλατικοί Αγώνες στη Σπηλιά
28 Απριλίου 2023Ανακοίνωση Δήμου Λαρισαίων για διεξαγωγή τελικού Κυπέλλου Ελλάδος
28 Απριλίου 2023Πιλοτικό πρόγραμμα διαχείρισης κινδύνων και κρίσεων στο σχολικό περιβάλλον στην Περιφέρεια Θεσσαλίας
Συμμετέχουν 29 σχολικές μονάδες και 89 εκπαιδευτικοί -Λέκκας: «Ξεκινάμε από τη Θεσσαλία γιατί εδώ αντιμετωπίσαμε άμεσα και αποτελεσματικά όλες τις κρίσεις»
Από την Περιφέρεια Θεσσαλίας ξεκινά το πρώτο στη χώρα καινοτόμο – πιλοτικό Πρόγραμμα Επιμόρφωσης στη Διαχείριση Κινδύνων και Κρίσεων στο Σχολικό Περιβάλλον, που υλοποιεί η Περιφέρεια σε συνεργασία με το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και τον Οργανισμό Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας υπό τον πρόεδρο του ΟΑΣΠ, Καθηγητή Δυναμικής, Τεκτονικής και Εφαρμοσμένης Γεωλογίας και Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών του ΕΚΠΑ δρ. Ευθύμη Λέκκα, με την υποστήριξη της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Θεσσαλίας.
Στόχος του προγράμματος είναι να μειωθεί η διακινδύνευση και να καταστεί πιο ασφαλές το σχολικό περιβάλλον σε κάθε σχολικό συγκρότημα στη χώρα, αρχής γενομένης από τη Θεσσαλία, απέναντι σε ένα σύνολο φυσικών και τεχνολογικών κινδύνων όπως σεισμός, πλημμύρες, κατολισθήσεις, πυρκαγιές κ.α. Στο πλαίσιο του Προγράμματος γίνεται ανάλυση εκτίμησης κινδύνου ανάλογα με τις πραγματικές συνθήκες και τις ανάγκες κάθε σχολείου, καταρτίζονται εξατομικευμένα σχέδια ανά περίπτωση, εκπαιδεύεται το εκπαιδευτικό προσωπικό και εφαρμόζονται ασκήσεις εκκένωσης, πρώτων βοηθειών, καταφυγής κλπ στην μαθητική κοινότητα.
Σε πρώτη φάση στην Περιφέρεια Θεσσαλίας συμμετέχουν οι 29 μεγαλύτερες σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις 4 Περιφερειακές Ενότητες και εκπαιδεύονται διαδικτυακά 89 εκπαιδευτικοί.
Το πρόγραμμα θα καλύψει το σύνολο των σχολικών μονάδων της Περιφέρειας.
Η παρουσίαση του Προγράμματος έγινε σήμερα στο Διοικητήριο της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στη Λάρισα. Αναλυτικά οι δηλώσεις:
Κώστας Αγοραστός, Περιφερειάρχης Θεσσαλίας:
Η Περιφέρεια Θεσσαλίας με στρατηγικό σχεδιασμό, σε συνεργασία με το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, τον ΟΑΣΠ, τον καθηγητή Ευθύμη Λέκκα και την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης ξεκινά την εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος επιμόρφωσης ανθρώπινου δυναμικού στη διαχείριση του συνόλου των κρίσεων και των κινδύνων που μπορούν να εκδηλωθούν και να απειλήσουν το σχολικό περιβάλλον. Είναι ένα πρόγραμμα που ξεκινά από την Περιφέρεια Θεσσαλίας, αγκαλιάστηκε από την Κυβέρνηση και τον ίδιο τον Πρωθυπουργό και θα επεκταθεί σε όλη τη χώρα. Στην Θεσσαλία τα τελευταία χρόνια διαχειριστήκαμε πολλές και διαδοχικές κρίσεις με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα: την κρίση του στάσιμων δημοσίων έργων το 2015, τον Ιανό, τον σεισμό, την υγειονομική κρίση του covid-19. Η διαχείριση που εφαρμόσαμε στις φυσικές καταστροφές που έπληξαν την Περιφέρεια έγινε νόμος του κράτους και δημιούργησε ένα αυτοματοποιημένο πρωτόκολλο ενεργειών και νέο πλαίσιο κρατικής αρωγής με μεγαλύτερη βοήθεια στον πολίτη. Σήμερα με το πρόγραμμα διαχείρισης κινδύνων στο σχολικό περιβάλλον εμπλουτίζουμε τις γνώσεις και τα εργαλεία που έχουμε στην διάθεσή μας ώστε να γίνουμε ακόμα πιο αποτελεσματικοί. Η μόνη βεβαιότητα στην εποχή που ζούμε είναι η αβεβαιότητα. Χρειάζεται να εξοικειωθούμε με τις συνεχείς κρίσεις, χρειάζονται υπεύθυνοι άνθρωποι για να τις διαχειριστούν αυτοματοποιημένα, στην πράξη και όχι στη θεωρία. Στη Θεσσαλία προετοιμαζόμαστε, επενδύουμε στην πρόληψη και λειτουργούμε με φιλοσοφία build back better. Ευχαριστούμε πολύ για την συνεργασία, ευχαριστούμε όλους όσοι συμμετέχουν στο Πρόγραμμα και εστιάζουμε στην εκπαίδευση των παιδιών από το δημοτικό σχολείο εκεί όπου διδάσκονται και μπαίνουν οι βάσεις του ανθρώπου για το υπόλοιπο της ζωής του.
Βασιλική Ζιάκα, Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Θεσσαλίας:
Το μνημόνιο συνεργασίας που υπογράψαμε με την Περιφέρεια Θεσσαλίας και το ΕΚΠΑ, οδηγεί στην υλοποίηση πιλοτικού προγράμματος για τη διαχείριση και αντιμετώπιση κινδύνων στο πολύ ευαίσθητο σχολικό περιβάλλον, όπου τα παιδιά μας διαβιούν περισσότερο από το μισό χρόνο της ζωής τους. Έχουμε υποχρέωση να τους παρέχουμε ένα ασφαλές σχολικό περιβάλλον. Παρότι υπάρχουν σχέδια από την Πολιτική Προστασία και γίνονται συνεχώς δοκιμές, οι εκπαιδευτικοί μας χρειάζεται να επιμορφώνονται δια βίου, από ειδικούς, ώστε να μπορούν σε κρίσιμες καταστάσεις να αντιδρούν με ψυχραιμία και γνώση. Επιλέξαμε σε πρώτη φάση τις 29 μεγαλύτερες σχολικές μονάδες στο σύνολο της Περιφέρειας και έχει αρχίσει η διαδικτυακή εκπαίδευση 89 εκπαιδευτικών. Ευχαριστώ για τη συνεργασία την Περιφέρεια Θεσσαλίας και τον Περιφερειάρχη Κώστα Αγοραστό που είναι αρωγός σε κάθε μας βήμα και τον καθηγητή Ευθύμη Λέκκα.
Ευθύμης Λέκκας, Καθηγητής Δυναμικής, Τεκτονικής και Εφαρμοσμένης Γεωλογίας και Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών του ΕΚΠΑ, Πρόεδρος ΟΑΣΠ:
Η εποχή καλεί σε αναστοχασμό για το πού βαδίζουμε σε σχέση με τους φυσικούς και τεχνολογικούς κινδύνους και τις κρίσεις που απειλούν τον πλανήτη. Πρόκειται για ένα παγκόσμιο πρόβλημα που συντίθεται από πολλά επιμέρους προβλήματα και που κανονικά δεν θα έπρεπε να υφίσταται. Γιατί μέσα από αυτά τα φυσικά φαινόμενα δημιουργήθηκε και εξελίχτηκε η ανθρώπινη ζωή, αυτά συνθέτουν το γήινο περιβάλλον. Καταλήγουν όμως λόγω της ανθρώπινης επέμβασης να είναι καταστροφικά. Στη σύνοδο του Sendai το 2015, όλα τα κράτη έθεσαν σε πρώτη προτεραιότητα την ασφάλεια των σχολείων παντού στον κόσμο. Η κοινωνία ποτέ δεν θα αποδεχτεί να έχουμε θύματα μικρά παιδιά. Στην Ελλάδα ο ΟΑΣΠ παράγει σημαντικό έργο και βοήθησε καθοριστικά στην διεύρυνση της κοινωνικής αντισεισμική συνείδησης και στην εμπέδωση σωστής συμπεριφοράς. Ξεκινάμε την εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος από τη Θεσσαλία, γιατί εδώ έχουμε αποδειγμένα διαχειριστεί με τον καλύτερο τρόπο όλες τις μεγάλες κρίσεις. Στη Θεσσαλία καταφέραμε να δώσουμε άμεση και αποτελεσματική απάντηση σε επίπεδο πρόληψης, εκδήλωσης έκτακτης ανάγκης και αποκατάστασης. Στόχος του προγράμματος είναι να μειωθεί η διακινδύνευση σε κάθε σχολικό συγκρότημα της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό γίνεται ανάλυση εκτίμησης κινδύνου σε κάθε σχολικό συγκρότημα, εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, διαμόρφωση σχεδίων ανάλογα με τις πραγματικές ανάγκες και τη φύση των κινδύνων που απειλούν κάθε σχολείο και ασκήσεις ετοιμότητας.