Ανοιχτό άφησε η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη το ενδεχόμενο κατάργησης των πανελλαδικών Εξετάσεων, με σημερινές δηλώσεις στην ΕΡΤ, ανοίγοντας έτσι ξανά αυτό το κεφάλαιο που είχε ξεκινήσει να συζητείται από τη Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ
Ειδικότερα η υπουργός Παιδείας ερωτηθείσα για την κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων η δήλωσε τα εξής:
- Η Κυβέρνηση δεν κάνει απλά δηλώσεις προθέσεων και βεβιασμένες κινήσεις.
- Θα το συζητήσουμε θα το εξαντλήσουμε και όταν είμαστε έτοιμοι για να εφαρμοστεί, θα ενημερώσουμε εγκαίρως τους γονείς και τα παιδιά, καθώς αντιλαμβανόμαστε και ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, πρώτο απ΄όλους, ότι είναι μία κουβέντα ουσίας και άπτεται και της πολυετούς προσπάθειας των παιδιών.
- Θέλουμε σίγουρα να συζητήσουμε για την είσοδο στο πανεπιστήμιο, η οποία δεν θα προέρχεται μόνο από τις εξετάσεις.
- Είμαστε δίπλα στα παιδιά και συμμεριζόμαστε τον προβληματισμό των γονέων ότι “προσπαθώ τόσα χρόνια για να δώσω εξετάσεις τρεις ώρες”.
Κ. Πιερρακάκης: Δεν καταργούνται οι Πανελλαδικές Εξετάσεις
“Οποιοδήποτε Εθνικό Απολυτήριο θα πρέπει να κρατήσει το κεκτημένο της αντικειμενικής διόρθωσης των Πανελλαδικών Εξετάσεων”., είχε δηλώσει ο Κυριάκος Πιερρακάκης ως υπουργός Παιδείας, “σβήνοντας” έτσι , εκείνη τη χρονική περίοδο, τα όποια σενάρια είδαν το φως της δημοσιότητας τ αλλά και τις προσωπικές επιθυμίες κάποιων να καταργηθούν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις
Οι εξετάσεις, είχε πει ο Κυριάκος Πιερρακάκης, έχουν πολλές πτυχές: Ένα κομμάτι είναι η διόρθωση τους, αυτή η αντικειμενικότητα που υπάρχει. Είναι ένας θεσμός που ακόμη και αν δημιουργεί στρες είναι δεδομένο, ακόμη και αν δημιουργεί διάφορα ζητήματα όλοι αποδεχόμαστε το αδιάβλητο των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Κυβερνητικό Σχέδιο 2025: Εθνικό Απολυτήριο και νέο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια
Τη θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου και νέου συστήματος πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, περιλαμβάνει το Σχέδιο της Κυβερνητικής Πολιτικής για το 2025, για το υπουργείο Παιδείας.
Το χρονοδιάγραμμα της Κυβέρνησης όπως είναι διατυπωμένο στο Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής 2025 (Δείτε εδώ το Σχέδιο στη σελίδα 262) , είναι το Β’ τρίμηνο (Απρίλιος Μάιος-Ιούνιος) το Σχέδιο Νόμου να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και το τρίτο τρίμηνο _Αύγουστος-Σεπτέμβριος-Οκτώβριος) να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.

Επιδίωξη της υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη είναι η εφαρμογή του Εθνικού Απολυτηρίου να ξεκινήσει από το μεθεπόμενο σχολικό έτος 2026-27, από τους μαθητές της Α’ Λυκείου, οι οποίοι θα έχουν παραλάβει και τα νέα σχολικά βιβλία (Πολλαπλό βιβλίο) τα οποία ετοιμάζονται αυτή τη χρονική περίοδο.
Το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα το εγκαινιάσουν οι μαθητές που το σχολικό έτος 2026-27 θα φοιτήσουν στην Α’ Λυκείου, δηλαδή οι σημερινοί μαθητές της Β’ Γυμνασίου.
Για την προετοιμασία του προσχεδίου νόμου η Σοφία Ζαχράκη προτίθεται να συγκροτήσει Επιτροπή “σοφών”.
Ο πρώην υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης έχει δεχθεί εισήγηση από τις “άτυπες” επιτροπές.
Η εισήγηση, σύμφωνα με πληροφορίες του esos έχει ως εξής:
Α. Θεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου.
Β. Εφόσον ψηφιστεί οι πρώτοι μαθητές που θα το εγκαινιάσουν είναι αυτοί που θα φοιτήσουν στη Α’ Λυκείου το μεθεπόμενο σχολικό έτος. Δηλαδή εφαρμογή θα ξεκινήσει το σχολικό έτος 2025-26 για τους μαθητές της Α Λυκείου .
Γ. Τα Πιστοποιητικά Γλωσσομάθειας θα συνδεθούν με την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου. Δηλαδή δεν θα χορηγείται Εθνικό Απολυτήριο χωρίς ο απόφοιτος να μη γνωρίζει μια από τις ξένες γλώσσες οι οποίες θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση.
Δ. Η επιτυχής ολοκλήρωση του Λυκείου θα οδηγεί στην απόκτηση Εθνικού Απολυτηρίου.
Ε. Θα δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές -εφόσον το επιθυμούν – να το αποκτήσουν δωρεάν μέσω του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας.
Ζ. Ο Γενικός Μέσος Όρος του Εθνικού Απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη.
Η. Υπό εξέταση η κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής αλλά μετά το 2027 όταν εφαρμοστεί πλήρως το Εθνικό Απολυτήριο στις τρεις τάξεις του Λυκείου.
Θ. Για τον προσδιορισμό του βαθμού του Εθνικού Απολυτηρίου, θα συνυπολογίζονται οι βαθμοί των τριών τάξεων του Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη.
Ι. Το μεγαλύτερο συντελεστή θα έχει η Γ Λυκείου και το μικρότερο η Α τάξη.
Κ. Ο αριθμός εισακτέων, πλέον, θα καθορίζεται από τα τμήματα των Πανεπιστημίων.
Λ. Μελετάται η αύξηση του ποσοστού επιλογής θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις με στόχο όλα τα θέματα να επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων.
Μ. Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις παραμένει, καθώς αποτελούν προϋπόθεση για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
Πως οραματίζονταν ο ΣΥΡΙΖΑ, ως Κυβέρνηση, την κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων
Με αφορμή τη συζήτηση από την ίδια την υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη , περί κατάργησης των πανελλαδικών Εξετάσεων, γίνεται επίκαιρη η δήλωση του πρώτου υπουργού Παιδείας της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, το 2015 του Αριστείδη Μπαλτά.
Ο Αριστείδης Μπαλτάς αναπτύσσει στο esos το όραμα της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την κατάργηση των πανελλαδικών Εξετάσεων και της ελεύθερης εισόδου των αποφοίτων Λυκείου στα Πανεπιστήμια:
Στη συνέχεια ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου θεσμοθέτησε το σύστημα των «πράσινων» (σ.σ. Σχολές που εισάγονται οι υποψήφιοι χωρίς Πανελλαδικές Εξετάσεις) και «κόκκινων» Σχολών (σ.σ. Σχολές που εισάγονται οι υποψήφιοι με Πανελλαδικές Εξετάσεις).
Το σύστημα αυτό δεν εφαρμόστηκε ποτέ καθώς η Κυβέρνηση της ΝΔ που ήρθε στη συνέχεια, κατάργησε τον σχετικό νόμο του Κ. Γαβρόγλου , με το σκεπτικό ότι η κατηγοριοποίηση σε «ελεύθερης πρόσβασης» σχολές και «κατόπιν εξετάσεων»αυτή, ενέχει δύο βασικές στρεβλώσεις:
Α. Αφενός οι μαθητές καλούνται να μαντέψουν, κατά την πρώτη επιλογή, ποια τμήματα θα είναι ελεύθερης πρόσβασης και ποια όχι, και
Β. Αφετέρου οδηγεί στο διαχωρισμό των τμημάτων μεταξύ εκείνων που διατηρούν αυξημένο κύρος και εκείνων που απαξιώνονται.
esos.gr